Més informació [ Selecci | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2470416   L'aprenentatge vist des de la neurociència
2016-2017   Curs. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   3/7/2017 - 5/7/2017 (20 hores) de 9:00h a 14:00h
   ESC Sant Llàtzer
   c. Rubí, 16 (Tortosa) 
  
Format   Presencial
Organització   Moviment de mestres de les Terres de l'Ebre
  
  
  
  
Descripció i   Metodologia:   Tradicionalment, la pedagogia ha basat les seves propostes en la intuïció raonada i l’experiència dels professionals. Tanmateix, el gran desenvolupament de la neurociència cognitiva comença a permetre un enfocament complementari dels processos d’aprenentatge. En aquest curs es parlarà d’algunes de les troballes més significatives en neurociència aplicades als processos d’aprenentatge, es desmitificaran alguns conceptes erronis sobre aquestes disciplines i es reflexionarà sobre la conveniència d’aplicar-les també en el desenvolupament de noves estratègies educatives.
  
Objectius   1. Donar a conèixer i justificar algunes dels principis bàsics de la neuroeducació.
2. Explicar les implicacions pedagògiques a l'aula d'aquests principis.
3. Examinar exemples pràctics aplicats a l'aula.
4. Compartir i analitzar experiències d'aula dels propis participants.
5. Estimular la pràctica d'un ensenyament d'acord amb el funcionament del cervell.
  
Continguts   1. PLASTICITAT CEREBRAL.
• Per què cal ensenyar com funciona el cervell?
• Com promoure una mentalitat de creixement.
• Efecte Pigmalió a l'aula.

2. EMOCIONS
• Demostració que l'emoció i la cognició formen un binomi indissoluble.
• Clima emocional positiu a l'aula.
• Què esperen els alumnes d'un bon professor?
• La motivació escolar: set etapes clau.
• Activitats d'un programa d'educació socioemocional basat en 5 competències emocionals bàsiques: consciència emocional, regulació emocional, autonomia emocional, competència social i habilitats de vida i benestar.
• Activitats per a treballar l'optimisme, l'autocontrol i la resiliència.
• Relaxació i meditació a l'aula.

3. ATENCIÓ.
• Relació entre emoció, atenció i memòria.
• Xarxes atencionals i com es manifesten a l'aula.
• Estratègies per millorar l'atenció executiva en cadascuna de les fases de la classe.

4. MEMÒRIA
• Diferents tipus de memòria.
• Anàlisi de la memòria de treball en la resolució de problemes.
• Estratègies per millorar l'aprenentatge: pràctica del record, espaiada, intercalació i metacognició.
• Les claus de l'aprenentatge.

5. COS I MENT
• Com l'exercici físic millora l'aprenentatge: implicacions pedagògiques.
• Importància del son en l'aprenentatge. Anàlisi del cas específic de l'adolescència i les seves implicacions a l'aula.
• Hàbits nutricionals per a una bona salut cerebral.

6. EL JOC I LES NOVES TECNOLOGIES
• Necessitat d'integrar el component lúdic en l'aprenentatge.
• Jocs d'aprenentatge.
• Aplicacions TIC a l'aula.
• Gamificació.
• Flipped classroom.

7. CREATIVITAT I ARTS
• Com generar el 'insight'.
• Mites associats a la creativitat.
• Exemples sobre realisme a l'aula.
• Com fomentar i ensenyar la creativitat a l'aula.
• Exemples pràctics: projectes, activitats i integració de les arts.

8. CERVELL SOCIAL
• Justificació de per què cal cooperar a l'aula.
• Com iniciar el treball cooperatiu en la pràctica.
• Exemples d'estructures simples durant la unitat didàctica.
• Projectes: l'aprenentatge-servei.

9. LA UNITAT DIDÀCTICA
• Què funciona en Educació?
• Com planificar una unitat didàctica des de la neuroeducación.
• L'aula com a laboratori i el professor com a investigador.
• Una escola amb cervell.
  
Observacions   Matrícula socis 20€, no socis 40€
  
Formador/a   Jesús C. Guillén Buil
  
Avaluació   Els i les assistents hauran de dissenyar una sessió a l'aula tenint en compte materials i estratègies donades al curs i emmarcar-la en una àrea i nivell educatiu determinat.
Aquesta activitat es compartirà amb els formadors i el grup d’alumnes mitjançant un espai telemàtic per tal de fer les aportacions necessàries.
  
Requisits de  certificació   80% d'assistència al curs.
Presentació del treball de manera satisfactòria.
En finalitzar el curs, l’alumnat haurà de contestar un qüestionari de satisfacció per tal de poder fer la valoració del mateix.
  
E-mail   mrp.terresebre@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 26/04/2017 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).